Otwierane zabudowy burtowe w naczepie powinny być po zapięciu niezawodne i bezpieczne, aby podczas przemieszczania się auta nie otworzyły się same. Używa się w tym celu różne zapięcia. W głównej mierze są to klasyczne zapięcia nawierzchniowe mocowane do powierzchni burty na zewnątrz i stosujące przeróżnego rodzaju haki zaczepiane o coś. W lepszych rozwiązaniach zamki ukrywane są w ramach konstrukcji zabudowy burtowej, z reguły w jej pionowych zakończeniach. Banalnym rozwiązaniem jest chowający się sztyc stalowy, który zahacza się o pętlę w kłonicy. Stosuje się też rozwiązania lustrzane, to znaczy ruchomy bolec występuje w kolumnie, a zaczep przykręcany jest do boku burty. Te zamki burtowe są dostatecznie skuteczne, bowiem od spodu burty blokują zawiasy, a z góry i z boków schowany w uchu bolec. Jeżeli burta jest wyższa, korzystniejsze jest stosowanie na całej jej wysokości większej ilości takich zaczepów, bo wtedy konstrukcja zyskuje na sztywności i trudniej jest skrzywić lekką aluminiową burtę przez na przykład przemieszczający się załadunek.
Zamknięcie burty do ciężarówki
Opublikowane w dziale:Przemysł