Pomagają w każdym miejscu, gdzie potrzebna jest siła do unoszenia różnego typu wiek, włazy albo innych elementów tak, aby siła wymagana od obsługującego była jak najmniejsza, a ruch jak najbardziej płynny i pod kontrolą. Siłowniki gazowe często wykorzystywane są w przemyśle motoryzacyjnym. Aktualnie przeważająca liczba aut wyposażona jest w co najmniej parę amortyzatorów gazowych. Masowo montuje się je też w maszynach gospodarczych. Amortyzatory gazowe wspomagają funkcjonowanie klap aut, otwieranie okien dachowych lub drzwi szaf w kuchni, korzystamy z nich, kiedy unosimy siedziska krzeseł np w biurze oraz gdy podróżujemy busem lub innym środkiem komunikacji . W celu scharakteryzowania mocy amortyzatora najpewniej rozrysować jak amortyzator na gaz ma pracować, tzn. miejsca kiedy sprężyna jest wysunięta i złożona. Obowiązkowo powinno się też określić miejsca montażu siłownika oraz kąt o jaki ma się podnosić wskazany element. Istotne jest też charakterystyka punktu ciężkości unoszonego przedmiotu. Mając wskazane wszystkie informacje staramy się dobrać optymalną moc potrzebną do uniesienia elementu. Optymalny dobór mocy determinuje prawidłową pracę sprężyny, jeśli siła jest za mała, amortyzator nie utrzyma unoszonego elementu, jeśli jest za duża, mogą wystąpić kłopoty z domknięciem podnoszonego detalu. Sprężynę gazową trzeba montować tłoczyskiem do dołu, aby na końcu skoku wykorzystać działanie hydraulicznej amortyzacji. Punkty montażu winny być położone w jednej linii i konieczne są pewne luzy, tak aby tłoczysko nie było poddane naprężeniom poprzecznym. Sprężyn nie wolno demontować, gdyż napełnione są gazem pod znacznym ciśnieniem. Na tłoczysku zabronione jest zostawianie jakichkolwiek śladów farby, ponieważ mogą one wywołać przeciekanie oleju i zniszczenie sprężyny.
Sprężyny na gaz
Opublikowane w dziale:Przemysł