Dla wspomagania przeładunku pokaźnych pakunków stosuje się najazdy i przejazdy. Używa się ich głównie w okolicznościach, kiedy do pokonania jest jakaś przeszkoda na przykład schody albo jako most łączący rampę załadunkową z busem. Służą najczęściej jako trap do wygodnego przemieszczania maszyn, drobnych pojazdów kołowych, gąsienicowych, paleciaków czy wózków dla inwalidów.
Wykonuje się je albo jako osobne prowadnice i używa po dwie wtedy ich rozstawienie zalezy od rozstawu kół przesuwanej maszyny lub jako płaską płaszczyznę, która pozwala na przemieszczanie na całej szerokości auta.
Płyty samochdowe na rampę wytworzone są najczęściej na określoną szerokość i stanowią jednolitą płaszczyznę utworzoną z tworzywa antypoślizgowego albo są taką powłoką bezpieczną powlekane. Powszechne zwłaszcza są rampy zrobione z profili kształtowych z nieciężkiego materiału, bowiem stosunkowo nieduża waga przy zachowaniu wielkiej sztywności konstrukcji ułatwia ich składanie i używanie.
Lekkie i niekłopotliwe rampy aluminiowe służą do załadunku i rozładunku niedużych pojazdów takich jak motocykle, małe traktorki ogrodowe itp. Obciążalność dopuszczalna dwóch sztuk takiego najazdu maleje wraz z jego długością, ale także ze wzrostem szerokości jednego najazdu. Wypadałoby uwzględnić, że rozmiar roboczy przejazdu, po którym porusza się pojazd, jest troszkę mniejszy od całkowitej szerokości zewnętrznej.